Pulterkammeret
Regneopgaver for 7. klasse gennem diverse undervisningsreformer!
* * * 1 9 5 0 * * *
En landmand sælger en sæk kartofler for 20 kroner.
Produktionsomkostningerne er 4/5 heraf.
-
- Beregn fortjenesten.
- Beregn fortjenesten.
* * * 1 9 6 0 * * *
En landmand sælger en sæk kartofler for 20 kroner.
Produktionsomkostningerne er 16 kroner.
-
- Beregn fortjenesten.
- Beregn fortjenesten.
* * * 1 9 7 0 * * *
En landmand sælger en kartoffelmængde [K] for en pengemængde [G].
[G] er mængden af elementer, for hvilket gælder, at [G] er en krone. I stregform må du for mængden {G] lave 20 streger – en for hver krone.
Produktionsomkostningsmængden [E] er fire streger mindre end mængden [G].
-
- Tegn billedet af mængden E som delmængde af mængden G og
- opgiv løsningsmængden i antal streger –
( Der skulle gerne være 16 streger ////////////////)
- Tegn billedet af mængden E som delmængde af mængden G og
* * * 1 9 7 6 * * *
En privligert kaptalisk jorbeside beregne sej uratmessi en profit på 20 kr,
da han solte en sæk katofler.
-
- Unersøg teksen for gramattiske fajl. Korigér opgavens formullerin og aranger spondtane aksjoner mod denne bonne.
- Unersøg teksen for gramattiske fajl. Korigér opgavens formullerin og aranger spondtane aksjoner mod denne bonne.
* * * 1 9 8 0 * * *
En landmand sælger en sæk kartofler for 20 kroner.
Produktionsomkostningerne er 4/5 heraf =16 kroner.
Fortjenesten er 1/5 = 4 kroner.
-
- Understreg ordet ‘Kartofler’ og diskuter det med din sidemand (m/k)
- Understreg ordet ‘Kartofler’ og diskuter det med din sidemand (m/k)
* * * 1 9 8 7 * * *
En landmand producerer en sæk kartofler.
For at holde sit personlige overskud tilstrækkelig højt, gøder han med
NPK og belaster derved vort fælles miljø – med bl.a. fiskedød tilfølge.
-
- Dan din egen mening om landmanden –
– og tegn et 3-D billede af en dræbt ørred på din PC.
- Dan din egen mening om landmanden –
* * * 1 9 9 2 * * *
En landmand undlader at producere en sæk kartofler til en værdi af 20 € (EURO)
I stedet braklægger han marken og modtager resten af livet et tilskud
fra EU på 4 € (EURO)pr. sæk ikke-producerede kartofler.
-
- Forklar hvorfor mere end 100000 mennesker i Afrika vil dø af sult i 1992.
- Forklar hvorfor mere end 100000 mennesker i Afrika vil dø af sult i 1992.
* * * 2 0 0 5 * * *
En landmand producerer 1 sæk kartofler.
Find via kommunikationskanalen på multimediaprogrammet.
kartoflernes landsnotering, produktionsomkostninger og ydelsesniveau.
-
- Find en passende illustration for regnestykket på CD og vis et grafisk
billede af landmandens dækningsbidrag for den pågældende produktionsgren.
- Find en passende illustration for regnestykket på CD og vis et grafisk
Den lille lovsamling
- Intet er umuligt for den, der ikke kan selv (Weilers lov)
- Hvis du løber hovedet mod væggen, bør du se dig om efter døren. (Aukens handlingsprincip)
- Spar på kræfterne – brug en større hammer (Anthonys lov)
- Alle store opdagelser skyldes fejltagelser. (Youngs lov)
- Gentag aldrig et succesfuldt forsøg. (Fetts lov)
- Hvis et forsøg lykkedes, er der fejl i opstillingen.
- Jo større overtidsbetaling – desto større forsinkelser.
- Fælles uvidenhed gør stærk
- I et hierarki vil enhver stige til sit niveau af inkompetence (Peters princip).
- Hvis man ikke kan undgå at træffe en beslutning, så nedsæt et udvalg.
- Hvis alt andet glipper – prøv brugsanvisningen. (Cahns læresætning)
- En ekspert er en person, der undgår de små fejl til fordel for de store brølere.
- Ethvert system, der afhænger af menneskets pålidelighed, er upålideligt.
- Intet problem er så kompliceret, at det ikke kan gøres mere indviklet
- En TV-journalist er en person, der skiller avnerne fra kornet – og sender avnerne.
- Ethvert EDB-program, der fungerer perfekt, er forældet.
- Ethvert problem tager den tid, der er til rådighed.
- Arbejdet udvides indtil det udfylder den tid, der er til rådighed. (Parkinson)
- 1. Den som kan, gør det.
2. Den som ikke kan, underviser.
3. Den som ikke kan undervise, bliver leder. - Hvis fakta ikke passer med teorien, må man skaffe sig af med fakta. (Maiers lov)
- Mænd og nationer vil opføre sig rationelt – når alle andre muligheder er udtømte. (Katz´ lov)
- Når man har fået en ny hammer ligner alting søm.
- Intet eksperiment er en total fiasko – det kan altid bruges som et dårligt eksempel.
- Computere er upålidelige, men mennesker er endnu mere upålidelige.
- Ethvert system, der er afhængige af menneskets pålidelighed er upålideligt. (Gilbs lov)
- Med tilstrækkelig forskning, kan man underbygge enhver teori.
- I Danmark kan alle analfabeterne læse og skrive (Poul Henningsen)
- Enhver revolutionerende ide fremkalder 3 reaktionstrin:
1. Der er umuligt – spild ikke min tid.
2. Det er måske muligt, men det kan ikke betale sig.
3. Det har jeg hele tiden sagt er en god ide.
- Plagiat er at skrive af efter 1
Forskning og videnskab er at skrive af efter mere end 1 kilde.
(Fra flere kilder)